Ενέργειες του Οικουμενικού Πατριαρχείου Κωνσταντινουπόλεως, το 1881, για την διάσωση και διαφύλαξη της Βυζαντινής Μουσικής και η υποστήριξή τους από την σύγχρονη επιστήμη και τεχνολογία.

(του Δρ. Παναγιώτου Α. Δημητριάδη *)

Παρόλο του ότι η Βυζαντινή Μουσική έλκει την καταγωγή της απευθείας από την Αρχαία Ελληνική, και λειτουργεί ως βασικός παράγοντας στις λατρευτικές εκδηλώσεις τής Ορθοδόξου Χριστιανικής Λατρείας, εντούτοις, διδάχθηκε και διατηρήθηκε μόνο δια τής φωνής. Αυτό είχε ως συνέπεια, με την «εισβολή» ξένων μουσικών ακουσμάτων, διάθεση καινοτομίας και ανικανότητας ορισμένων μουσικοδιδασκάλων και ιεροψαλτών, με την πάροδο αιώνων, να κινδυνεύει να εξαφανιστεί ένα κεφάλαιο του Ελληνικού πολιτισμού.

Ο Οικουμενικός Πατριάρχης τής Κωνσταντινουπόλεως, Ιωακείμ ο Γ΄ (1878–1884 και 1901-1912), ανέλαβε την πρωτοβουλία το έτος 1881 να συστήσει την Μουσική Επιτροπή τού Οικουμενικού Πατριαρχείου ώστε να επιληφθεί επί του κινδύνου του αφανισμού της Βυζαντινής Μουσικής και να πράξει τα δέοντα για την διάσωσή της. Η Επιτροπή, διαπιστώνοντας ότι η διδασκαλία της Βυζαντινής Μουσικής χωρίς την βοήθεια τεχνικού μέσου, όπως το πιάνο και κάθε μουσικό όργανο για την διδασκαλία και εκτέλεση της Ευρωπαϊκής Μουσικής, θα ήταν άσκοπη ματαιοπονία.

Ένεκα του λόγου αυτού, λοιπόν, επινόησε και κατασκεύασε κατάλληλο μουσικό όργανο, το επονομαζόμενο, «ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΤΙΚΟΝ ΨΑΛΤΗΡΙΟΝ» για την διδασκαλία και εκτέλεση των Βυζαντινών μουσικών κλιμάκων, διαστημάτων, καθώς και των σχετικών μαθήματων.

Έκτοτε, κατά καιρούς έγιναν ορισμένες προσπάθειες κατασκευής παρομοίων οργάνων με αυτό της Επιτροπής, αλλά προσφάτως, με την αλματώδη ανάπτυξη τής ηλεκτρονικής επιστήμης, των σύγχρονων ηλεκτρονικών εξαρτημάτων (hardware) και την εγγραφή εξειδικευμένων προγραμμάτων (software), σχεδιάστηκε και κατασκευάστηκε ειδικό πρωτότυπο μουσικό όργανο, τύπου synthesizer, σύμφωνα με τα λειτουργικά χαρακτηριστικά τού «ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΤΙΚΟΥ ΨΑΛΤΗΡΙΟΥ» κατά βάσιν, αλλά και με περαιτέρω δυνατότητες. Το εν λόγω όργανο φέρει την επωνυμία «ΚΑΝΟΝΙΟΝ ΒΥΖΑΝΤΙΝΗΣ ΜΟΥΣΙΚΗΣ»

Το σύγχρονο «ΚΑΝΟΝΙΟΝ ΒΥΖΑΝΤΙΝΗΣ ΜΟΥΣΙΚΗΣ» τύπου synthesizer.

Για την ανάγνωση της σχετικής μελέτης παρακαλούμε πιέστε εδώ.

***

(*) Ο Δρ, Παναγιώτης Α. Δημητριάδης είναι
Ηλεκτρονικός Μηχανικός, Λέκτορας
BSc, MSc, PhD του Brunel University και
Ιεροψάλτης με Πτυχίο και Δίπλωμα Διδασκάλων Βυζαντινής Μουσικής

***

Σχετικά Άρθρα και Παραπομπές:

1. Βιογραφικό Σημείωμα του Δρ. Δημητριάδη Παναγιώτου.
2. Σεμινάριο για το πρότυπο Κανόνιον Βυζαντινής Μουσικής, τύπου synthesizer.
3. Παρουσίαση πρωτοτύπου μουσικού οργάνου (τύπου synthesizer) βυζαντινής μουσικής.
4. Μουσικό όργανο–synthesizer Βυζαντινής Μουσικής, πολλαπλών δυνατοτήτων.
5. Βίντεο του μουσικού οργάνου σε πλήρη λειτουργία, στο youtube.

***

Ίσως σας ενδιαφέρουν…

Αφήστε μια απάντηση