Ψυχολογικές Επιχειρήσεις στην Ελλάδα λόγω πανδημίας κορωνοϊού.

Γράφει ο Πασχαλίδης Ιωάννης, Αντιστράτηγος (ε.α)

Το δίμηνο Μαρτίου – Απριλίου 2020 λόγω πανδημίας γρίπης covid-19, διεξήχθησαν στη χώρα μας έντονες ψυχολογικές επιχειρήσεις. Αυτές, απευθυνόμενες σε ακροατήριο – στόχο τον πληθυσμό του Ελληνικού κράτους, εντάσσονται στην κατηγορία της Ενημέρωσης.

Κύρια μέσα διεξαγωγής των ΨΕ τα ΜΜΕ, με προεξέχοντα την τηλεόραση που είχε την καταλυτική δύναμη στα γεγονότα. Σε 1.232 μέσα έντυπα, τηλεοπτικά, ραδιοφωνικά, καθώς και ιστοσελίδες μοιράστηκαν είκοσι εκατομμύρια ευρώ. Το κράτος πέτυχε έτσι την πλήρη υποταγή των μεγάλων τηλεοπτικών καναλιών. Και αυτά εξασφάλισαν την επιβίωση τους επειδή θα έχαναν εμπορικές διαφημίσεις.

Χρησιμοποιήθηκαν επίσης για μεγαφωνικές εκπομπές, περιπολικά της ΕΛ.ΑΣ, όπως επίσης και εναέρια Drone. Ενημερωτικές αφίσες κυκλοφόρησαν.

Τα τηλεοπτικά σποτ, ήταν στο σύνολο τους πολύ χαμηλού επιπέδου, με εξαίρεση του επιτυχημένου τραγουδιού του Κηλαηδόνη ” θα μείνω σπίτι”. Έξυπνο θα μπορούσε να αναφερθεί το σποτ του Πέτρου Γαϊτάνου που προέτρεπε ως Πόντιος Πιλάτος να πλένουμε τα χέρια μας. Aποτυχημένα χρησιμοποιήθηκαν αναγνωρισμένες προσωπικότητες, ώστε τα μηνύματα να έχουν κύρος. Βομβαρδισμός έγινε με το σποτ του Σπύρου Παπαδόπουλου, ο οποίος όμως ερχόμενος από έξω, προέτρεπε τον κόσμο να μείνει μέσα στο σπίτι.

Ως ψυχολογικό θέμα χρησιμοποιήθηκε η αντίθεση Ζωής – Θανάτου. Έτσι σε κάθε ενημέρωση αναφερόταν τα πολλά θύματα θανάτου σε άλλες χώρες (με έμφαση την γειτονική Ιταλία). Αυτό ήταν η κύρια αιτία που ο κόσμος φοβήθηκε και περιορίστηκε στα σπίτια του. Τον φόβο ενίσχυσαν τα πρόστιμα που επιβάλλονταν και κανένας δεν είχε την πολυτέλεια να πληρώσει. Άλλωστε η χώρα μας τα τελευταία 10 χρόνια γονάτισε οικονομικά, και είχε φθάσει σε απελπιστικά όρια επιβίωσης.

Σε επίπεδο κυβέρνησης λήφθηκαν άμεσα προστατευτικά μέτρα και σε συνδυασμό με εξαίρετους επιστήμονες που ανέλυσαν τους κινδύνους, εξασφαλίστηκε η εμπιστοσύνη του πληθυσμού που πειθάρχησε. Και αυτό ήταν η μεγαλύτερη επιτυχία η ΠΕΙΘΑΡΧΙΑ από τον πιο απείθαρχο λαό του κόσμου. Δεν θα ήταν υπερβολή να τονιστεί ότι η επιτυχία οφειλόταν στον καθηγητή κ. Τσιόδρα που άγγιξε τις καρδιές των Ελλήνων με την αλήθεια. H μελλοντική απόσυρση του, είχε σαν αποτέλεσμα την πολύπλευρη εμφάνιση πληθώρας ιατρών, που αναζήτησαν τηλεοπτική αναγνωσιμότητα.

Στις διεξαγόμενες ΨΕ χρησιμοποιήθηκαν οι παρακάτω αρχές των ΨΕ:


1. Συγκεντρωτική Διεύθυνση

Αναλήφθηκε εξ ολοκλήρου από την κυβέρνηση

2. Αξιοπιστία

Τα μηνύματα ήταν αξιόπιστα στηριζόμενα σε επιστημονικά δεδομένα. Λίγο με τις μάσκες υπήρξαν αστοχίες, οι οποίες προκάλεσαν σύγχυση στον κόσμο. Αρχικές ανακοινώσεις έλεγαν ότι δεν ήταν απαραίτητες, με την άρση των μέτρων κρίθηκαν επιβεβλημένες, με τις διαμαρτυρίες του κόσμου έγιναν υπαναχωρήσεις.

3.Εμμονή

Υλοποιήθηκε με τις πολλαπλές επαναλήψεις και τη συγκεντρωτική χρησιμοποίηση των φορέων ή μέσων μαζικής επικοινωνίας.

4. Αποφυγή του Κορεσμού

Δεν έγινε αποφυγή των πολλαπλών επαναλήψεων και αυτό δημιούργησε προς το τέλος ανία μέχρι και ενό­χληση. Μελλοντικά οι ιατροί εμφανιζόταν συνεχώς στα ΜΜΕ, κουράζοντας την κοινή γνώμη.

5. Επικαιρότητα.

Επειδή η ταχεία εκμετάλλευση των θεμάτων ΨΕ είναι συχνά κρίσιμης σημασίας, η αρχή αυτή επιβάλλει την υιοθέτηση γρήγορων διαδικασιών σχεδίασης, δοκιμής και εγκρίσεως κατάλληλων ΨΕ, ώστε να εξασφαλίζεται η σε κατάλληλο χρόνο πλήρης αξιοποίηση των παρουσιαζομένων ευκαιριών. Εδώ δεν υπήρξε έγκαιρος χρόνος αντίδρασης στη σχεδίαση διαφημίσεων και σε αυτό το γεγονός οφείλεται η πολύ χαμηλή ποιότητα τους.

Επιτυχημένες θα μπορούσαν να χαρακτηριστούν οι οικονομικές ενισχύσεις του κράτους προς τις επιχειρήσεις και κυρίως στους εργαζόμενους. Το μέλλον θα δείξει πως θα εξελιχθεί η οικονομία στην Ελλάδα. Πάντως ο τομέας του τουρισμού θα δεχθεί οικονομικές πιέσεις, και ίσως αποτελέσει πηγή διάδοσης της αρρώστιας.

Κέρδος από την όλη κρίση θα μπορούσε να χαρακτηριστεί η αυτοπεποίθηση που δημιουργήθηκε στον Έλληνα, σε συνδυασμό με την σθεναρή αντιμετώπιση των λαθρομεταναστών στο ΄Εβρο. Έδειξε για μια ακόμη φορά ότι ο σεβασμός στην ανθρώπινη ζωή είναι κυρίαρχο θέμα στην πολιτιστική μας ζωή. Η αγάπη για την προστασία των ηλικιωμένων, έδειξε την ευγνωμοσύνη των παιδιών τους.

Κέρδος θα μπορούσε να χαρακτηριστεί η πρόοδος στην ηλεκτρονική διακυβέρνηση. Η εφαρμογή gov. gr έδειξε το μέλλον, σε αντίθεση με τις ουρές στις τράπεζες και λοιπές υπηρεσίες.

Από πολλούς και καχύποπτους η όλη κρίση θεωρήθηκε ως πρόβα παγκοσμιοποίησης και ελέγχου της συμπεριφοράς του κόσμου. Θα δείξει το μέλλον τι θα επακολουθήσει.

Και η επόμενη ημέρα έφθασε. Η άρση των μέτρων ξεκίνησε και μαζί με αυτά θα ξεκινήσουν και οι γκρίνιες. Τώρα θα φανούν τα αποτελέσματα της όλης κρίσης, η μείωση του ΑΕΠ, η ανεργία, τα κλεισίματα των επιχειρήσεων.

Ο εμβολιασμός θα είναι η λύση και στο τομέα αυτό η χώρα μας μπορεί να ανταπεξέλθει με επιτυχία.

ΟΣΟΙ ΖΩΝΤΑΝΟΙ (που έλεγε και ο Ίων Δραγούμης), θα συνεχίσουμε.

***

(abstract photo: Laboratoires Servier, CC BY-SA 3.0, via Wikimedia Commons).

Μπορεί επίσης να σας αρέσει...

Αφήστε μια απάντηση